söndag 2 maj 2010

Odling med barn



Jag har precis kommit hem från en ekologisk odlingskurs på Pegasus trädgård, http://www.sbteater.se/ och blev oerhört inspirerad till odling med barn. Det finns så väldigt mycket man kan göra tillsammans med barnen i skolan. Karin som var kursledare gav också flera argument till varför vi måste börja värna om våra jordar på ett bättre sätt om vi ska ha produktiva landskap om 20-30 år. Med det konventionella jordbruket tar vi sakta men säkert död på jorden eftersom vi bara tillsätter konstgödning och inga andra ämnen som behövs i vår jord för att maten ska bli mineralrik. I ett kretslopp, där vi låter växterna gå tillbaka till jorden, kan alla de miljoner mikroorganismer leva och frodas och hjälpa till att skapa fina grönsaker, rika på mineraler och vitaminer. Ta järn som exempel... idag får vi gå och köpa järntabletter eftersom kroppen inte längre får tillräckligt med järn i maten. Våra njurar lever tydligen också farligt eftersom det finns så mycket nitrat i jorden idag, som går in i våra kroppar. Kunskapen om att odla för den egna överlevnaden håller på att försvinna, den förs inte längre över från generation till generation som den gjort i tusentals år. Och detta har hänt på bara en eller två generationer. Det tycker iallafall jag är otäckt.
På bilden här ovanför har vi försökt oss på att göra ett fyrårigt växelbruk i miniformat. Här satte och planterade vi grödor som kräver olika mycket näring. I mitten på en diagonal satte vi ärtor och bönor som kommer att samla kväve ur luften och marken och binda det i sina rötter. I höst kommer vi att kunna undersöka knölarna som bildats på växternas rötter. Sen gräver vi ner blasten på platsen och planterar den mest näringskrävande växten där ärtorna och bönorna har stått.
Allra mest näringskrävande är kålväxterna, squash, melon, pumpa, gurka och tomat. Vi satte gurka. I vårt växelbruk hamnade gurkan i raden hitom mitten på diagonalen + i den bortersta lilla rutan. Vi satte också lite buskkrasse i en av rutorna, bara för att det är så vackert. Mellannäringskrävande är till exempel lök och rotgrönsaker. Vi valde att sätta vanlig gul lök och det hamnade i två rutor på diagonalen längst bort och två rutor på diagonalen närmst. Sist men inte minst är de minst näringskrävande. Potatis är en sådan. Vi hade ingen potatis, utan planterade sallad i tre av dessa rutor och en bronsfänkål i rutan närmast hit.
Det blir spännande matematiska mönster för barnen att fundera kring, och det kan vara spännande för barnen att göra sina egna växelbruk i miniformat och räkna ut vad de ska plantera från år till år. Vill man göra det lite mindre avancerat räcker det med fyra rutor, eller varför inte fyra pallkragar, en för varje odlingsgrupp. På bilden nedan ser ni när deltagarna försiktigt luckrar jorden i det lite större växelbruket, som varit igång iallafall även förra året.

Jag hoppas att många av skolorna i projektet nappar på att odla med barnen och tar tillfället i akt och anmäler sig till vår odlingskurs i Torup.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar